• Om os
    • Om os
    • Hestenges historie
  • Uddannelse DATC®
  • private
    • børn og unge
    • Skyggebørn
    • Ung med autisme
    • Sommercamp børn
    • Familierådgivning
    • SelvUdvikling
    • Stresshåndtering
    • Coach - terapi samtale forløb
    • weekendkursus Equizen
      krop og sind
    • Parcoaching - Parterapi
    • Tale-lytte kursus
      Clean Language [webinar]
    • Dokumentation
  • teamudvikling
  • Blog
  • Kommune
    • Overblik Kommune
    • Voksne
    • Familie - Børn - Unge
    • Dokumentation
  • Bliv Sponsor
  • SHOP
  • Kontakt

Heste- og dyreassisteret

coaching (eller terapi)

til skyggebørn og deres familie



Book prøve session til dit barn

varer ca. 1 time



session er gratis

Ring eller send sms på 40366217

Eller




Send mail

Hvorfor heste eller andre dyr?





For mange børn og unge kan det være svært at finde ord for tanker og følelser.

I Danmark lever mange børn og unge i skyggen🙇‍♀️ af en søskende, der er syge eller på anden måde fylder meget i familien. Disse børn, også kaldet skyggebørn, kan ofte føle sig oversete, misforståede og have svært ved at få den opmærksomhed og støtte, de har brug for 🥀 Selvværdet dykker og det får konsekvenser for selvtilliden og egenværdien.


Hvert år mister 5.400 børn og unge en forælder 😭 og 120.000 børn og unge har en alvorligt syg søskende eller forælder 🤢 Det er derfor vigtigt, at vi som samfund er opmærksomme på skyggebørnenes behov og tilbyder dem den hjælp, de fortjener. Hestenge Consult tilbyder forløb for skyggebørn med hjælp fra 🐶🦚🐷🐱🐴➕🧍‍♀️🙋‍♀️


Nogle gange kender barnet ikke de ord der skal til for at udtrykke sig.


Udefra set kan det være svært at forstå barnet og barnet føler sig heller ikke forstået.


Her er det at dyr (heste er vores ekspertise) kan hjælpe. Mange dyr minder i adfærd meget om mennesker, og de er lige så forskellige som mennesker. Derfor kan vi nemt se os selv i dyr, hestene, og associere til den måde de er sammen på.


Når dyrene billedliggøres sammen med barnet, giver det mulighed for at træne forskellige sociale situationer hvor barnet har brug for at udvikle sig.


Når hesten billedliggøres (kaldes metaforer) bygges bro mellem det ubevidste og det bevidste og mellem det rationelle og det følelsesmæssige.


Mennesker tænker i billeder (metaforer) og bruger dem til at forklare sig med:

F.eks.: ”Hun er ansat som blæksprutte og skal kunne holde mange bolde i luften.”



Hvad får barnet/den unge ud af det?





Vi har fokus på de ressourcer dit barn allerede, har både personligt og socialt i relationen. Sammen med vores team vil vi lave aktiviteter sammen med vores heste, grise eller andre dyr, som går frit.

Dit barn vil opleve nogle genkendelige situationer sammen med hestene og vores team. Det kan være både de gode og svære situationer, som der giver mulighed for at opleve og tale om. Sikkerheden er helt i top. Dyrene reagerer på hvad barnet barnet gør - eller ikke gør. Responsen fra dyrene er en levende reaktion. Den reaktioner giver en overførbar læring til barnet/den unge.


F.eks. hvis et dyr presser et andet dyr, kan barnet lære, at det er vigtigt at sætte grænser. Barnet kan også træne relationsarbejde gennem kontakt med dyr, særligt heste. Hesten tillader kontakt når man er i ro og har selvtillid/selvværd og træner dette. Her udvikles barnets kerne, jeg-følelsen og styrker selvværd og selvtillid.


​Hestenge tilbyder:


✅ Individuelt eller gruppeforløb.

✅ Professionel anbefaling

✅ Plan om formål, adfærd og ramme.

✅ Fagligt team med pædagog, psykolog, hesteassisteret psykoterapeut.


Individuelt forløb planlægges individuelt.

Der kan deltage forældre, søskende eller anden omsorgsgivende person.

Vores team

Hanne Hangaard, pædagog, 57 år


Karina Bjerremann, stifter, 59 år


Vi har 19 års erfaring med børn og unge i hesteassisteret terapi og coaching.


Metodisk indgår:

DATC® modellen Dvs. Dyreassisteret Terapi og Coaching.



Individuelt 1 time
Gruppeforløb 1 - 1,5 time



Periode aftales løbende



Individuelt eller gruppe



Skovsbyvej 16
5492 Vissenbjerg



Gruppeforløb 'Skyggebørn'
tirsdag, abonnement.
4 x pr. måned

kl. 16.30 til 17.30



kr. 560 pr. måned




Køb

Skyggebørn



en forælder fortæller





“Vores søn havde det rigtig svært, og vi anede ikke hvordan vi kunne hjælpe ham, for han kunne ikke forklare hvad der skete indeni, og vi vidste ikke hvad der var galt. Hestene hjalp ham til at levendegøre det han følte og tænkte. Det, som han ikke havde ord til at kunne forklare. Det viste sig at han havde store udfordringer i skolen, hvor han var udsat for både mobning og chikane.

Det var først til en Eagala session, det med hestene, hvor det gik op for os, at det var det, som var på spil. Blandt hestene på folden udspillede der sig en scene, hvor hestenes interne hakkeorden udfoldede sig for øjnene af os - en hest bed en anden og en tredje fulgte trop. - Og ved at tage afsæt i deres adfærd, kunne vores søn pludselig forklare, meget præcist, hvad der var galt.

Hestene var hans levende billeder, der rullede sig ud foran os, og han tilførte det mening, relateret til sit eget liv. Det gav ham en ekstrem lettelse, pludselig at kunne sætte ord og billeder på det han følte, og fordi vi var der sammen med ham, og havde oplevelsen med hestene sammen, blev det et ekstremt stærkt billede for os alle sammen til fremadrettet at kunne lave en målrettet indsats på de udfordringer vores søn kæmpede med.


Uddrag fra projekt støttet økonomisk af Offerfonden se under dokomentation.

Foto by Pixabay.



Udtalelse fra 15 årig pige.



Startet i forløb medio 2014 afsluttet ultimo 2015


Udfordring: henvendelse fra moren grundet datter er udfordret med at gå i skole. Hun har angstproblematikker der gør, at datter ikke kan komme i skole.


Dato: 23. februar Emne: Udtalelse om forløb hos Hestenge Til: info@hestenge.dk


Her er det jeg har skrevet om oplevelsen ude ved hestene. Da jeg først startede troede jeg ikke at metoden ville virke på mig, da jeg som hestemenneske kender til heste, og deres kropssprog. Der tog jeg fejl. Hestene hjalp mig utrolig meget bare ved at få lov til at være heste, og uden at jeg hele tiden skulle be dem om noget. Da jeg så fik opgaven om at be hestene om noget reagerede de alle sammen forskelligt, og de situationer jeg endte i sammen med hestene kunne jeg så sætte ind i mit liv, og se hvordan det mindede om ting der var sket og ting der kunne ske. Jeg lærte hvad jeg kunne have gjort eller kunne gøre hvis jeg stod i de situationer igen. Det jeg oplevede ude ved hestene har hjulpet mig fordi jeg blev spurgt om tingene på en anden måde og fik lov at tænke over tingene i det tidsrum jeg følte behov for. Jeg tror også at oplevelsen har ændret mit syn på heste, og at jeg nu kan se hvor meget mere de kan give os.


Opfølging efter et år.
​Pige har nu været i skole en hel dag. Sommer deltaget i arrangement til København. Taget helt ansvar for at leje hest, hente den og finde sted til den. Går i skole i nyt klasselokale, trods lokale var en udfordring. Har valgt at dele sine udfordringer med klassekammerater nær hende, som støtter hende. Det gør en forskel.


Opfølgning 2 år efter

Pige vil nu dele sine oplevelser med andre. Gerne holde foredrag for større forsamling, eller for andre unge.


Kvinden er nu student i 2020. Har kørekort og glæder sig over livet.



Eksempel fra en session med børn og unge





Her er en gruppe børn og unge i et forløb over en uge. Du kan her se det foregår fra jorden og hvordan hesten er med til at vise barnet hvordan det bedst foregår i kommunikation.


Der er altid sikkerhed helt i top.



Udtalelse fra Katja Trusell, autoriseret psykolog

(foto er pixabay).



Udtalelse om forløb hos Hestenge med hesteassisteret terapi for børn/unge.
Børn, og særligt børn i problemer, har ofte meget svært ved at beskrive, hvordan de har det, og hvad der ofte sker, når de kommer i en følelsesmæssig ubalance.


Sproget har sine begrænsninger, og det er gennem kroppen vi først kan registrere hvilke følelser, der bliver vakt.


Min oplevelse med hesteassisteret terapi og Eagala metoden var, at de dynamikker som ofte sker i ens relationer, blev vakt i sammenspillet med hestene, og gennem terapeutens guidning blev det gjort tydeligt hos en selv, hvad der var i spil. Eagala gav muligheden for at arbejde med udfordringerne i nuet gennem en mere følelsesneutralt repræsentation nemlig hesten.


Samtidig med at oplevelsen blev mere kropslig og derfor også mere nærværende, end hvis man sad og snakkede om, hvordan det f.eks. kunne være derhjemme eller i skolen. Min oplevelse med Eagalametoden var, at man på en nænsom måde fik en større viden omkring, hvad der kunne være hovedproblematikken hos den enkelte, en familie eller en gruppe, og på den måde bedre kunne optimere den indsats, man efterfølgende vil sætte ind med.


Jeg ser derfor nogle gode muligheder for særligt med børn at kunne få lov til at få et vindue ind i deres verden, samtidig med at det giver barnet selv en mulighed for at kigge ind i selvskab med en anden – og dermed bedre kunne støtte dem, så de ikke bliver ladt psykologisk alene med deres oplevelser.


Det er i samspillet med andre mennesker altid svært, at få hånd om alt det, der i en relation sker non-verbalt, men som samtidig har den største betydning for kvaliteten af relationen.


Derfor ser jeg hesteaasisteret terapi (Eagala metoden), som en kraftfuld metode, når man arbejder med børn og familier, der har det svært og som måske ikke altid er, vandt til at sætte ord på følelser og analysere sig frem til gode løsninger.


Katja Andersen Trusell – autoriseret psykolog.




Book et gratis opkald















​Hestenge Consult


Skovsbyvej 16


5492 Vissenbjerg



​Info@hestenge.dk



tlf. +4540366217



CVR. 26980224